فایننشال تایمز: اصلاح نظام یارانه‌ها در ایران مخالف مهمی در داخل ندارد

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با اشاره به طرح اصلاح یارانه‌ها در ایران نوشت: به عقیده تحلیلگران تلاش‌های رئیسی برای اصلاح اقتصاد ایران با مخالفت سیاسی مهمی روبرو نیست.

به گزارش مشرق، فایننشال تایمز طی گزارشی از طرح اصلاح یارانه‌ها در ایران نوشت: در حالی که قیمت جهانی گندم افزایش شدیدی داشته و در شرایطی که دولت ایران سعی دارد اقتصاد تحت تحریم این کشور را به جلو ببرد طرح اصلاح یارانه‌ها در ایران به اجرا گذاشته شده است.

در عوض واقعی کردن قیمت کالاهای اساسی، کالابرگ دیجیتال در اختیار شهروندان ایرانی قرار می‌گیرد که به آن‌ها امکان می‌دهد نیازهای خود را با قیمت‌های یارانه‌ای تأمین کنند. نان، گوشت مرغ، پنیر و روغن از جمله این کالاهای اساسی است.

رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی به عنوان یکی از دلایل اجرای این طرح گفت: یارانه‌هایی که دولت به کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد به هدر می‌رود و مردم خودشان شاهد فساد و نابرابری در این زمینه هستند. چگونه می‌توان این وضعیت را ادامه داد. مردم و نخبگان به ما تاکید می‌کنند که اقتصاد را اصلاح کنیم و ما مصمم به انجام این کار هستیم.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: قیمت جهانی گندم در پی جنگ اوکراین جهش داشته و این مسئله هزینه یارانه‌ها را برای دولت ایران بالا برده است. روسیه و اوکراین ۳۰ درصد واردات غلات ایران را تأمین می‌کنند.

اگرچه غذای معمول ایرانی‌ها آمیزه‌ای از نان، برنج، سیب‌زمینی و ماکارونی است اما ایرانی‌های فقیر و همچنین میلیون‌ها افغانی مهاجر به نان یارانه‌ای وابسته هستند.

سعید لیلاز، اقتصاددان اصلاح‌طلب طرح اصلاح یارانه‌ها را ضروری و جراحی دردآور برای اقتصاد دانست و گفت افزایش قیمت‌های جهانی اجرای این طرح را ضروری‌تر کرده است.

وی افزود: اقتصاد ایران دیگر تاب تحمل این پول‌پاشی را ندارد.

به عقیده تحلیلگران تلاش‌های رئیسی برای اصلاح اقتصاد ایران با مخالفت سیاسی مهمی روبرو نیست. رهبر انقلاب ایران از همه سیاستمداران خواسته است از دولت در راه اصلاحات اقتصادی حمایت کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    یارانه ها چرا قابل برداشت نیست؟
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    2 0
    این شیوه‌ توزیع یارانه‌ها به روش پلکانی، با کاهش جزئی 25 درصدی دریافتی شش دهک دوم نسبت به سه دهک اول، از عدالت دور است. اگر قرار باشد به 9 دهک یارانه پرداخت شود، بهتر بود به‌ازای هر نفر برای دهک اول، 600 هزار تومان؛ دهک دوم، 533 هزار تومان؛ دهک سوم، 467 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 333 هزار تومان؛ دهک ششم، 267 هزار تومان؛ دهک هفتم، 200 هزار تومان؛ دهک هشتم، 133 هزار تومان، دهک نهم 67 هزار تومان و دهک دهم صفر لحاظ می‌شد. این روش خطی توزیع، دقیقاً معادل روش پلکانی اجرا شده برای دولت هزینه دارد، اما به عدالت نزدیک‌تر است. البته باز هم خیلی بهتر بود که به جای یک دهک بالا، پنج دهک بالا حذف می‌شد و به‌ازای هر نفر برای دهک اول، یک میلیون تومان؛ دهک دوم، 800 هزار تومان؛ دهک سوم، 600 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 200 هزار تومان و دهک‌های ششم تا دهم، صفر لحاظ می‌شد.
  • ناشناس IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    2 0
    اصلا مخالفی نداره..همه راضی و خشحال و شادبم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس